Сторінки

Додаток 1 Довідка Про стан організації роботи педагогічного колективу з надолуження освітніх втрат

    Додаток 1

Довідка


Про стан організації роботи педагогічного колективу з надолуження освітніх втрат

     Відповідно до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», керуючись Статутом  Новороманівського ліцею, Положенням про внутрішньошкільний моніторинг, з метою виявлення втрат у навчанні, встановлення рівня опанування учнями навчального матеріалу, яким вони оволодівали в умовах воєнного часу самостійно або із використанням технологій дистанційного навчання, з метою розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти, директором ліцею видано наказ від 01.09.2023 №137 «Про проведення діагностичного тестування здобувачів освіти». Відповідальною особою за організацію і проведення моніторингу, аналіз результатів, розроблення шляхів покращення результатів навчання призначено заступника директора ліцею Данильчук Л.І..

Вчителями-предметниками проаналізовано результати навчання, які підлягали діагностиці. У календарно-тематичному плануванні передбачено достатню кількість навчального часу для повторення і проведення діагностування результатів навчання за попередній рік. Спосіб діагностування залишкових результатів навчання вчителями обирався самостійно, вчителі використовували власний розроблений інструментарій та ресурси ВШО. Діагностичне оцінювання проведено шляхом вхідного діагностування, відкритих запитань, бесіду, перевірних робіт, під час яких визначався актуальний рівень знань з теми. 

В період з 1 по 15 вересня проведено діагностичні роботи.

Вчителями надано зворотний зв'язок учням щодо їх результатів.

За результатами діагностування з предметів природничо-математичних дисциплін

Моніторинг показав такі результати:

Пізнаємо природу, 5-6кл., вчитель: Борсученко Т.І.:

Не всі учні якісно засвоїли основні поняття, фактичний матеріал. У дітей недостатньо сформована инавчально-пізнавальна та комунікативна компетентність. Найбільша кількість помилок допущена у завданнях з розгорнутими відповідями.Також були допущені помилки у тестах на встановлення відповідностей.

Географія: учні допустили помилки у тестах, встановленні відповідностей, географічних задачах на визначення часу, відстаней, перетворюваннях масштабу. Частина учнів не виконала творче завдання.

Біологія: учні пластичного та енергетичног обміну.нями допущені помилки при виконанні тестових завдань, порівняльній характеристиці сукаріот та прокаріот, встановленні відповідностей.Більшість учнів 11 класу не обгрунтували взаємозв’язок.

Хімія. Вчитель: Черниш О.С.

          Типові помилки:

7 клас. При визначенні валентностей елементів за формулою сполуки.  При складанні формул сполук за валентностями елементів. При описі складу речовини (кількісний та якісний склад).

8 клас. При класифікації основних класів неорганічних сполук. Помилки при обчисленні за хімічними формулами. Відсутні задачі взагалі.

9 клас. Помилки при написанні рівнянь електролітичної дисоціації. Помилки в рівняннях окисно-відновних реакцій  та складанні електронного балансу рівняння. Відсутні задачі з теми “Розчини”.

10 клас. Помилки при написанні рівнянь електролітичної дисоціації.. Невірна відповідь на питання про оксиди неметалічних елементів. Відсутні розв’язки задач за хімічними рівняннями.

11клас. Помилки в написанні структури формул за назвами речовин. Відсутність розв’язків задач на визначення молекулярної формули речовини. 

Біологія. Вчитель: Борсученко Т.І.

   Типові помилки:

5 клас. Помилки в тестових завданнях. Незнання визначень     понять та термінів з теми “Явища природи”. Не орієнтуються в навчальному матеріалі.

6 клас. Помилки в тестових завданнях із тем “Організм як жива система”, “Природні та штучні екосистеми”. Незнання термінів з вивчених тем. Не вміють правильно висловити свою думку на питання, що потребують доведення та пояснення.

7 клас. Відсутня послідовність у відповідях, немає системи. Труднощі у доведеннях та порівняннях процесів життєдіяльності рослинного організму, взаємозв’язку будови органа рослини та виконуваними функціями.

8 клас. Відсутня структура відповіді при описі будови тварини, немає взаємозв’язку з процесами життєдіяльності. Неповна порівняльна характеристика тварин.

9 клас.  Помилки в тестових вправах. Труднощі в поясненні фізіологічних процесів. Не повні відповіді на відкриті питання щодо пояснення, порівняння чи доведення.

10клас. Невідповідність відповіді поставленому запитанню. Не повністю розкриті питання з будови клітини. Відсутні відповіді на відкриті питання та задачі з молекулярної біології.

11 клас. Неповна характеристика етапів етногенезу. Не розкрита біологічна суть процесів гаметогенезу та запліднення. Відсутні розв’язки задач з генетики. 

Алгебра. Вчителі: Литвінець Т.П., Шлінчак М.А.

 Типові помилки:

7 клас. Відсутня відповідь після розв’язку задачі. Помилки на зведення спільних доданків.

8 клас. Не правильно додавали числові вирази при зведенні подібних доданків.

9 клас. Не правильно визначені проміжки у нерівностях. Помилки в обчисленнях. Не правильно знайдені вершини парабол.

10клас. Не правильно виконані графіки до задач. Не правильно знайдений дискримінант до квадратного рівняння.

11 клас.  Не правильно визначена похідна функції. При зведенні подібних доданків плутають знаки. Не змінювали знак нерівності при домноженні її на від’ємне число.

   Геометрія. Вчителі: Литвінець Т.П., Шлінчак М.А.

Типові помилки:

7 клас. У більшості учнів при розв’язуванні геометричних задач відсутні висновки та відповіді, повне обґрунтування при розв’язуванні задач.

8 клас. У задачах відсутній короткий запис даної задачі. У 8 завданні не правильно виконаний малюнок, або він взагалі відсутній. Відсутнє обґрунтування і висновки до задач.

9 клас. Відсутній скорочений запис до задач. Не правильно виконували малюнки до задач.  Відсутні висновки та повне обґрунтування до задач.

10клас. Не правильно виконали малюнки до задач. Відсутній скорочений запис. Помилки при підрахунках.

11клас. Відсутнє обґрунтування розв’язку до задач.  Не правильно виконані малюнки.  Визначення кута між векторами.

За результатами діагностування з предметів філологічних дисциплін

Українська мова. 

Типові помилки:

3клас. Граматичні помилки у закінченнях іменників. Е-И в ненаголошеному складі. Ь знак у словах.

4клас. Правопис апострофа. Подвоєння приголосних. Уподібнення приголосних.

5клас. Подвоєння приголосних. Правопис прислівників. Кома при вставних словах.

6клас. Правопис складних слів. Перенос слів. Правопис часток.

7клас. Морфологічний розбір дієслів. Визначення частин мови. Розділові знаки у дієприкметниковому звороті. Правопис складних слів.

Виділення вставних слів              у реченні. Кома у складносурядному реченні.

8клас. Правопис прикладки. Перенос слів. Кома у простому реченні при порівняльному звороті.

10 клас. Правопис двокрапки. Розділові знаки при дієприкметниковому звороті. Правопис м’якого знака. Уподібнення приголосних. Спрощення у групі приголосних.

11 клас. Подовження приголосних. Розділові знаки при однорідних членах речення. Визначення речень з прямою мовою.

Англійська мова. Вчителі:Ружицька О.С., Ковальчук О.Г.

Типові помилки:

5 клас. Відмінювання зворотних дієслів. Утворення  наказового способу. Вживання лексики у перекладі. Відсутність творчого завдання.

6 клас. Вживання родового відмінку іменників. Вживання сполучників в складнопідрядних реченнях. Відокремлювані та невідокремлювані префікси. Вживання лексики у творчому завданні.

7 клас. Вживання частки. Творення складносурядних речень у підрядних причини. Творення майбутнього часу. Вживання лексики в діалозі. 

8 клас. Вживання звороту  і сполучника. Вживання займенникових прислівників у питальному реченні. Побудова речень у творчому завданні. Правопис слів.

9 клас. Вживання пасивних речень. Невірний переклад з української мови. Вживання лексики у творчому завданні.

10 клас. Невірна структура речень. Неправильні відповіді на запитання. 

11 клас. Вживання лексики у творчому завданні.

Правопис слів. Часткове виконання завдань.


На основі результатів діагностичних робіт з предметів інваріантної складової навчального плану, вчителями-предметниками розробляються програми надолуження освітніх втрат здобувачами освіти на 2023-2024 н.р.

Програми надолуження освітніх втрат мають забезпечити відповідність потреб учнів в усіх сферах життя -  освітній,  фізичній, соціальній, емоційній та духовній, створювати належний психологічний мікроклімат під час занять, який мотивуватиме до засвоєння інформації, формування життєво важливих навичок, не перенавантажуватиме учня відповідно до вікових особливостей.

Розробляючи розклад та програму надолуження навчання, слід враховувати психологічну травмованість дітей. Роз'яснювати здобувачам освіти поняття «освітні втрати», щоб вони розуміли власну потребу в надолуженні пропущеного / недоопрацьованого навчального матеріалу, могли звернутися за допомогою до вчителя, маючи впевненість у тому, що він її надасть.

Вчителям необхідно визначити пріоритети, які знання та навички повинні мати учні, щоб досягти успіху в наступному класі або на наступному рівні освіти; інтегрувати та зміцнювати ці компетенції в усьому навчальному плані.

В програмах надолуження більшість вчителів передбачили збільшення навчального часу (компенсаторні заняття на канікулах, індивідуальні заняття). 

З метою допомоги учням, які хочуть і можуть навчатися самостійно, у подоланні освітніх втрат, окремі вчителі вчитель передбачили дистанційне навчання (надсилання відео для перегляду, презентацій),  проходження додаткових занять, зокрема тематичних тестувань, онлайн.

В плануванні роботи вчителі математики, української мови_забезпечують особисто-орієнтоване навчання, зокрема, індивідуальний та диференційований підхід. Підбирають різнорівневі завдання.

Залежно від готовності здобувачів освіти оволодівати програмовим матеріалом вчителем біології Борсученко Т.І., фізики Павлюк О.М. розширено (збільшено) тематичний блок «Повторення (за попередній навчальний рік)» (+2 години) для подолання виявлених утруднень і відповідно ущільнюють програмовий матеріал, який вивчається або опрацьовується нова тема. Запроваджують на кожному уроці правило «5 хвилин на повторення». Перші уроки, виділені на опрацювання теми, присвятили повторенню тих тем попереднього класу, на яких базується вивчення нової теми. 

Учні, які і в цьому навчальному році мають пропущені дні через хворобу, також зазнають освітніх втрат. Тому вчителі намагаються забезпечити компенсацію втрат у навчальному часі наданням учням навчальних матеріалів (презентація, відео, алгоритми, пам’ятки, опорні схеми) та завдань для самостійного опрацювання.

Завдяки організації роботи за індивідуальними освітніми траєкторіями, частина учнів, які володіють уміннями, необхідними для самостійного навчання — уміння планувати час, організовувати свою роботу, самостійно виконувати завдання, здійснювати само оцінювання, також забезпечується надолуження освітніх втрат. 

Під час осінніх канікул  проводились компенсаторні заняття як для класу, так і для окремої групи школярів.

Відвідані навчальні заняття показали, що вчителі-предметники застосовують різноманітні методи і підходи, які стимулюють активну участь учнів у освітньому процесі:

  • індивідуальний підхід: розпізнавання потреб і здібностей кожного учня допоможе забезпечити індивідуальний підхід до навчання. Учителі використовують діагностичні оцінки, тестування та індивідуальні консультації, щоб визначити слабкі знання учня та підлаштувати освітній процес для їх удосконалення.

  • диференційований підхід: застосування різних методів навчання, завдань та оцінювання сприяє залученню учнів з різними рівнями знань і навичками,підтримувати їх додатковими інструкціями та практикою.

  • використання інтерактивних методів: групова робота, дискусії, проєкти та практичні завдання стимулюють учнів до активної участі, поліпшують засвоєння матеріалу.

  • використання додаткових навчальних ресурсів.

Алгоритм надолуження прогалин у навчанні

1.Починаємо з виявлення прогалин.

На платформі ВШО є діагностичні тести, які можна запропонувати учням на початку 5 класу для виявлення прогалин за початкову школу, тести для 7 класів для виявлення прогалин за курс 5-6 класу.

Для інших класів учителі можуть запропонувати учням контрольну за попередній рік. Це може бути та сама підсумкова робота або аналогічна їй.

2.Аналізуємо отримані результати.

Визначаємо теми, які потрібно повторити, та виділяємо на це час у календарному плануванні.

Для 2-3 учнів, які отримали найгірші результати, варто скласти індивідуальні програми надолуження з підтримкою вчителя.

3. Розділяємо класне та самостійне опрацювання.

Найголовніше питання — де взяти час на повторення з учнями попереднього вивченого матеріалу? Тут важливо розуміти, що поступово вчителі можуть привчати учнів до самостійного опрацювання матеріалу. Тож визначаємо теми, які разом з учнями потрібно повторно опрацювати. Наприклад, це п’ять тем за попередній навчальний рік. Для трьох тем можна виділити час в календарному плануванні. А для двох, у яких, на думку вчителя, менше нюансів, можна підготувати детально продумані матеріали для опрацювання учнями самостійно або в малих групах.

Алгоритм для самостійного опрацювання

  • Вказати, де теоретичний матеріал можна знайти: 

  • в якому підручнику, 

  • підібрати коротке відео з поясненням цього матеріалу, 

  • запропонувати схему. 

       В такому випадку учні самостійно можуть вибрати формат засвоєння теорії, який є ефективним саме для них. Обов’язково до блоку теорії вчителю треба надати учням список запитань з цієї теми. Ці запитання сприятимуть усвідомленню учнями, чи засвоїли вони теоретичний матеріал, чи потрібно його ще повторно опрацювати.

       Запропонувати серію найпростіших вправ за темою. Наприклад, учитель готує презентацію чи картки з завданнями для учнів. Картка містить кілька вправ різного рівня від найпростішої до складнішої. В кожній вправі є одне розв’язане завдання (на презентації може бути доданий голосовий супровід із поясненням) і решта завдань — аналогічні до розв’язаного. У такому випадку, майже кожен учень зможе зробити за аналогією базові завдання.

       На уроці необхідно виділити час для обговорення запитань, що є в учнів, розв’язування складніших задач чи проведення змагань.

       На домашнє завдання можна запропонувати учням коротку самостійну роботу із завданнями, що є аналогічними до тих, що розглядалися.


Алгоритм опрацювання в малих групах

  •  Учитель об’єднує учнів у групи по 2-4 особи. В таких групах повинні бути учні, які мають прогалини з запропонованої теми та учні, які їх не мають. Учитель описує, яку роль відіграє кожен у групі (наприклад, учні, які не мають прогалин у темі, відіграють роль експертів, а ті, які мають — репортерів).

  • Вчитель детально описує завдання, кроки та правила взаємодії між учнями. Наприклад, один з учнів-експертів готує інфографіку та пояснює іншим теоретичний матеріал теми, далі репортери активно ставлять запитання, на які відповідає експерт. Після цього інший експерт пропонує репортерам завдання для розв’язування. Репортери розв’язують завдання та можуть робити запити на підказки від експертів.

4.Спостерігаємо за динамікою.

Після того, як ви актуалізували теми, в яких були прогалини у знаннях, варто запропонувати учням письмову роботу аналогічну до тієї, що була на вході. Так ви зможете оцінювати ефективність роботи учнів.

5.Виділяємо 5 хв кожного уроку на повторення.

Важливо актуалізувати знання учнів з різних тем постійно. Пропонуйте дітям комбіновані задачі, що допоможуть пригадати кілька тем одразу.

6.Використовуємо сучасні технології.

Щоб зробити навчання більш інтенсивним, запропонуйте дітям поза уроками навчатися у формі гри на онлайн-платформах. Наприклад, ВШОGIOSMatific. Там можна використовувати вже наявний україномовний контент. Записуйте подкасти, короткі відео (до 5 хв), створюйте схеми та цікаві задачі. Ними можна обмінюватися з учнями в чаті. Така позаурочна взаємодія позитивно впливає на мотивацію учнів.

Подолання освітніх втрат з учнями, які потребують педагогічного супроводу та підтримки


Учням, які не можуть самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, вчитель надає підтримку протягом уроку.


Етапи уроку

Види допомоги в навчанні

1У процесі контролю за підготовленістю учнів

  • Створення доброзичливої атмосфери під час опитування. Зниження темпу опитування, дозвіл довше готуватися біля дошки. 

  • Пропонування учням орієнтовного плану відповіді. 

  • Дозвіл користуватися наочним приладдям, що допомагає з'ясувати суть явища. 

  • Стимулювання оцінкою, підбадьоренням, похвалою

2 Під час

    викладу нового матеріалу

  • Вживання заходів підтримки інтересу до тих, хто погано встигає, за допомогою запитань, що з'ясовують ступінь розуміння ними навчального матеріалу.

  • Залучення їх як помічників у підготовці приладів, дослідів тощо.

  • Залучення до висловлення пропозиції в разі проблемного навчання, до висновків та узагальнень або пояснень суті проблеми, висловленої сильним учнем.

3Під час

    самостійної

    роботи на уроці

  • Поділ завдань на дози, етапи, виокремлення зі складних завдань низки простих, посилання на аналогічне завдання, виконане раніше.

  • Нагадування прийому та способу виконання завдання.

  • Вказівка на необхідність актуалізувати те чи інше правило.

  • Посилання на правила та властивості, необхідні для розв'язання задач і виконання вправ.

  • Інструктування щодо раціональних шляхів виконання завдань, вимог до їхнього

  • оформлення.

  • Стимулювання самостійних дій учнів, які погано встигають.

  • Ретельніший контроль за їхньою діяльністю, вказування на помилки, перевірка, виправлення.

4Під час

   організації

   самостійної

   роботи

  • Вибір для груп учнів, що погано встигають, найраціональнішої системи вправ, а немеханічне збільшення їх кількості.

  • Докладніше пояснення послідовності виконання завдання.

  • Попередження про можливі утруднення, використання карток-консультацій, карток з орієнтовним планом дій



 Попередження нових освітніх втрат


Етапи уроку

Акценти в навчанні

1. У процесі контролю за підготовленістю учнів

  • Спеціально контролювати засвоєння питань, що зазвичай викликають в учнів найбільше утруднень. 

  • Ретельно аналізувати і систематизувати помилки, яких припускаються учні в усних відповідях, письмових роботах; з'ясувати типові для класу й зосереджувати увагу на їх виправленні. 

  • Контролювати засвоєння матеріалу учнями,які пропустили попередні уроки. 

  • По закінченні поділу теми або розділу узагальнювати підсумки засвоєння школярами основних понять, законів, правил, умінь і навичок, виявити причини відставання.

2. Під час викладання нового матеріалу

  • Обов'язково перевіряти під час уроку ступінь розуміння учнями основних елементівматеріалу. 

  • Стимулювати запитання з боку учнів у разі утруднень під час засвоєннянавчального матеріалу. 

  • Застосовувати засоби підтримки інтересу до засвоєння знань. 

  • Забезпечувати великий вибір методів навчання, що дають змогу всім учням активнозасвоювати матеріал.

Під час самостійної роботи учнів на уроці

  • Добирати до самостійної роботи завдання з найважливіших, складних і важких розділівнавчального матеріалу, прагнучи меншою кількістю вправ, але поданих системно, досягти більшого ефекту. 

  • Включати до самостійної роботи вправи на виправлення помилок, допущених у відповідях і в письмових роботах. 

  • Інструктувати про порядок виконання роботи. 

  • Стимулювати постановку запитань до вчителя в разі утруднень у самостійній роботі. 

  • Допомагати учням у роботі, всіляко розвивати їхню самостійність.

  • Вчити планувати роботу, виконуючи її в належному темпі, та здійснювати контроль за роботою.

4. Під час організації самостійної роботи  поза класом

  • Забезпечити у виконанні домашньої роботи повторення вивченого, концентруючи увагу на найважливіших елементах програми, які зазвичай викликають найбільше утруднення. 

  • Систематично давати домашнє завдання на роботу над типовими помилками. 

  • Чітко інструктувати учнів про порядок виконання домашніх робіт,перевіряти ступінь розуміння цих інструкцій школярами, які не встигають. 

  • Погодити обсяг домашніх завдань з іншими вчителями класу, окрім перевантаження, особливо учнів, які погано встигають.



Немає коментарів:

Дописати коментар