Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
ХІМІЯ 7 - 11 клас
Визначальними в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з хімії є особистісні результати пізнавальної діяльності, в яких відображаються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання.
За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати знання у
нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
–оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і
хімічні явища;
– рівень засвоєння теоретичних знань;
– сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання
хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
– здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;
– уміння розв’язувати розрахункові задачі.
Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за
характеристиками, наведеними в таблицях:
Оцінювання практичних робіт і лабораторних дослідів
Оцінювання розв’язування розрахункових задач
Класифікації видів контролю результатів навчання хімії та їх оцінювання за чотирма рівнями . Вимого до знань і умінь по рівням приведені вище у документі.
1.За місцем у навчальному процесі
Вступний контроль.
Актуалізація опорних або залишкових знань по
темі. Попередній контроль здійснюють для діагностики вихідного рівня знань та умінь школярів, тому застосовується на початку навчального
року, перед вивченням нового розділу або теми.
Поточний контроль.
Контроль засвоєння навчального матеріалу в ході пізнавальногопроцесу проводиться учителем протягом усього навчального заняття з метою відстеження якості засвоєння хімічних знань і умінь, розглянутих
на уроці .
Тематичний контроль. Підсумкова перевірка по темі
навчального матеріалу проводиться після вивчення будь-якого великого розділу курсу, як правило, в кінці семестру або навчального року.
Підсумковий контроль. Вид контролю засвоєння навчального матеріалу за весь курс навчання, проводится в формі підсумкової контрольної
роботи / контрольного тесту.
2. За формою проведення:
• Індивідуальний.
• Груповий .
3. За способом організації.
• Усний. • Письмовий. • Практичний.
Оцінювання усної відповіді, індивідуальний контроль результатів проводитися на уроці, як в формі короткого опитування з місця, так і у вигляді грунтовної перевірки знань і умінь у дошки. Цей вид опитування (індивідуальний) проводимо на етапах актуалізації знань,
вивчення нового матеріалу, закріплення і вдосконалення знань і перевірки засвоєння нового матеріалу. Питання вчителя короткого опитування -лаконічні, сформульовані в зрозумілих учневі термінах і вимогах- потребують короткої відповіді. Для економії часу використовую картки з питаннями, на які учні готуються відповісти
біля дошки. Під час відповіді учня для досягнення стійкої уваги класу, передбачено подальше за відповіддю, рецензування з боку інших учнів, виправлення допущених помилок, доповнення. При проведенні опитування допускається, задавати учневі навідні запитання для того,
щоб допомогти йому сформулювати свої думки. Можуть бути і додаткові питання, якщо вони необхідні для майбутнього вивчення нового матеріалу. Під час усної відповіді учня вчитель має можливість задати додаткове питання діагностичного характеру, яка допоможе
виявити стан знань і умінь відповідаючого.
Проведення усного індивідуального контролю вимагає від учителя зібраності і уваги, так як необхідно за 5-10 хвилин виявити знання учнів у класі. Учитель зобов'язаний прокоментувати відповідь учня, вказавши на
помилки і відзначивши вдалі сторони. Будь-яка відповідь учня помічена вчителем і об'єктивно їм оцінена. Необов'язково вчитель ставить позначку за
кожну неповну відповідь. Якщо учень неодноразово доповнював відповіді інших однокласників, то вчитель ставить йому загальні бали за урок.
Бали «12-10»: - дано повну та правильну відповідь на підставі вивчених теорій, матеріал викладено у певній логічній послідовності, літературною мовою, - відповідь змістовна,-можлива одна суттєва помилка.
Бали«9-7»: - дано повну та правильну відповідь на підставі вивчених теорій, - матеріал викладений чітко і послідовно, - відповідь самостійний - допущені 2-4 несуттєві помилки, виправлені на вимогу вчителя, або надана неповна і
нечітка відповідь.
Бали «6-4»: - дана повна відповідь, але при цьому допустили суттєву помилку або відповідь неповна, побудована недоладно
.Бали«2-3»: - відповідь виявляє нерозуміння основного змісту навчального матеріалу, - допущені істотні помилки, які учень не може виправити при навідних питаннях вчителя.
Бал «1»: - відсутність відповіді
Фронтальна контролююча бесіда зазвичай досить короткочасна
Питання, як і у всякій іншій бесіді, вимагають короткої відповіді, тому за одну таку відповідь учневі оцінка не ставиться. Учитель заздалегідь намічає тих учнів, відповідь яких під час бесіди хоче оцінити, і задає їм
цілеспрямовано, заплановані для бесіди питання. Працювати повинен весь клас. Фронтальна бесіда може поєднуватися з усним урахуванням знань, коли
кілька учнів готуються до відповіді біля дошки.
Оцінювання письмової роботи
Письмові роботи підрозділяють на поточні (перевірочні) та підсумкові
(контрольні) До методів письмовій перевірки результатів навчання
відносяться письмова контрольна робота на 45 хв, перевірочні роботи на 10-
15 хв (наприклад, рішення розрахункових завдань), письмові домашні
завдання, письмовий облік знань окремих учнів за картками, хімічні
диктанти, завдання тестового типу і т.п. Підготовка учнів до контрольної
роботи найчастіше здійснюється на узагальнюючих уроках. Про проведення
контрольної роботи учнів вчитель попереджає заздалегідь, щоб вони могли
підготуватися. Зміст контрольної роботи охоплює весь найбільш важливий
матеріал контрольованої теми. У такій великій контрольної роботи завдання
єдині для учнів всіх рівнів розвитку. В контрольну роботу включаються
різноманітні завдання: узагальнюючі питання, якісні та розрахункові хімічні
завдання, ланцюжки перетворень, тестові, графічні завдання і т.д.
Використовую найбільше число варіантів. Зошити для контрольних робіт є документом, який може бути перевірений адміністрацією школи та інспектором відділу освіти, тому зошити для контрольних робіт зберігаються
в хімічному кабінеті протягом навчального року.
Оцінка усної відповіді
Бали високого рівня :
- відповідь повна і правильна, на підставі вивченої теорій;
- матеріал викладено у певній логічній послідовності
- відповідь змістовна.
Бали достатнього рівня
- відповідь повна і правильна на основі вивченої теорії
- матеріал викладено у певній логічній послідовності, при цьому допущено
дві-три несуттєві помилки, виправлені за вимогою вчителя.
Бали середнього рівня:
- відповідь повна, проте при цьому допустили суттєву помилку або відповідь
неповна, незв'язна.
Бали початкового рівня:
- при відповіді виявлено багато нерозуміння учнем основного змісту
навчального матеріалу або допущені істотні помилки, які навчаючищійся не
може виправити при навідних питаннях вчителя .
Відсутність відповіді-один бал.
Оцінка експериментальних умінь ( практичні завдання)
Практичні роботи з хімії виконуються в зошитах для практичних робіт. При оцінюванні звіту щодо виконання практичної роботи, особлива увага приділяється якості і повноті самостійних висновків учня.
Кількість практичних робіт чітко визначено в програмі.
Бали виставляються на підставі спостереження за учнями і письмового звіту за роботу.
Бали високого рівня
- робота виконана повністю і правильно, зроблені правильні спостереження і
висновки;
- експеримент здійснено за планом з урахуванням техніки безпеки та правил
роботи з речовинами та обладнанням;
- виявлені організаційно - трудові вміння, підтримуються чистота робочого
місця і порядок (на столі, економно використовуються реактиви).
Бали достатнього рівня:
- робота виконана правильно, зроблені правильні спостереження і висновки,
але при цьому експеримент проведений не повністю або допущені несуттєві
помилки в роботі з речовинами і обладнанням.
Бали середнього рівня:
- робота виконана правильно не менше ніж наполовину або допущена суттєва
помилка в ході експерименту в поясненні, в оформленні роботи, в дотриманні правил техніки безпеки на роботі зреактивами та обладнанням, яка виправляються за вимогою вчителя.
Бали початкового рівня:
- допущені більше двох суттєвих помилок в ході: експерименту, в поясненні,
в оформленні роботи, в дотриманні правил техніки безпеки при роботі з речовинами і обладнанням, які учень не може виправити навіть на вимогу вчителя;
- робота не виконана-один бал
Оцінка умінь розв'язувати розрахункові задачі
Бали високого рівня:
- розв’язана задача ускладненого типу, в логічному міркуванні і рішенні
немає помилок, завдання виконане раціональним способом;
Бали достатнього рівня:
- в логічному міркуванні і рішення немає істотних помилок, але завдання
виконане нераціональним способом, або допущено не більше двох
несуттєвих помилок.
Бали середнього рівня:
- в логічному міркуванні немає істотних помилок, але допущена суттєва
помилка в математичних розрахунках.
Бали початкового рівня:.
- відсутність відповіді на завдання.
Оцінка письмових контрольних робіт.
При оцінюванні відповіді учня обов‛язково враховується якість виконання роботи за завданнями. Контрольна робота оцінюється в цілому. Можлива
наступна система оцінювання контрольної роботи за дванадцятибальною
системою: при виконанні учнем від 96 до 100% роботи ставити бали
високого рівня; від 76 до 95% роботи -достатнього; від 50 до 75% -
середнього та початкового; від 20 до 50%.
Один бал: при повній відсутності правильних відповідей
При оцінці виконання письмової контрольної роботи необхідно враховувати вимоги єдиного орфографічного режиму.
Бали високого рівня:
- завдання виконані повністю і правильно , можлива несуттєва помилка.
Бали достатнього рівня:
- завдання виконані в повному обсязі або допущено не більше двох
несуттєвих помилок.
Бали середнього рівня:
- робота виконана не менше ніж наполовину, допущена одна істотний - ная
помилка і при цьому дві-три несуттєві.
Бали початкового рівня:
- робота виконана менше ніж наполовину або містить кілька суттєвих помилок.
- робота не виконана –один бал.
Оцінка тестових робіт
Оцінювання тестових робіт. Тести, що складаються з п'яти питань можна
використовувати після вивчення кожного матеріалу (уроку). Тест з 10-15
питань використовується для періодичного контролю. Тест з 20-30 питань
необхідно використовувати для підсумкового контролю
Високі бали ставлять при виконанні 90% -100%
Достатні бали ставлять при виконанні 70% - 89 %
Середні бали ставлять при виконанні 30% - 69 %
Початкові бали ставлять при виконанні меньше 30 %
Один бал-за не виконану роботу
Оцінювання навчального проєкту
Навчальний проєкт оцінюється за наступними критеріями:
• дотримання вимог до його оформлення;
• змістовність і достатність інформації для розкриття теми, наведеної в назві проєкту.;
• вміння того, хто навчається, вільно висловлювати основні ідеї, відображені в проєкті;
•здатність учня, розуміти суть поставлених учителем питань і формулювати
точні відповіді на них, по матеріалам проєкту.
Немає коментарів:
Дописати коментар